Ορθογραφία για μεγαλύτερες τάξεις.

Αποφεύγω … τα ορθογραφικά λάθη

Πρώτο σκαλί

Διαβάζω προσεκτικά τα μαθήματα. Δηλαδή προσέχω και διαβάζω χωρίς λάθη τις λέξεις. Προσεκτικά διαβάζω κάθε κείμενο που πέφτει στα χέρια μου.

Αν μία λέξη με δυσκολεύει, τη διαβάζω μεγαλόφωνα.

Τη στιγμή που γράφω μία λέξη, για την οποία αμφιβάλλω, τη συλλαβίζω νοερά (μέσα μου), για να δω αν γράφω όλες τις συλλαβές που τη δημιουργούν.

Σταματώ να γράφω ανάμεσα σε δυο λέξεις, όπως ακριβώς όταν μιλώ.

Προφέρω καθαρά τα σύμφωνα που μπορεί να με μπερδέψουν, π.χ. β/φ/θ – δ/θ.

Μόλις τελειώσω το γράψιμο, διαβάζω κάθε λέξη για την οποία δεν είμαι σίγουρος, μια φορά αργά και μετά κανονικά.

Φροντίζω να γράφω “καθαρά και καλά γράμματα”, έτσι που να μπορώ να διαβάζω το κείμενό μου. Να μπορούν και οι άλλοι!

Θυμάμαι πάντα πως οι μονοσύλλαβες λέξεις δεν τονίζονται, εκτός κι αν είναι οι λέξεις πού και πώς, όταν τις χρησιμοποιούμε σε ερωτήσεις, καθώς επίσης και τα ζευγάρια: πού και πού, πώς και πώς.

Δεύτερο σκαλί

Αν δε θυμάμαι πώς γράφεται μια λέξη, προσπαθώ να θυμηθώ λέξεις που ανήκουν στην ίδια οικογένεια, λέξεις που έχουν με κάποιο τρόπο σχέση με το ίδιο νόημα.

π.χ. κλειδί – κλειδώνω, κλειδαράς, κλειδαριά

ποίημα – ποιητής, ποίηση

Συσχετίζω δηλαδή λέξεις ομόρριζες, παράγωγεςσύνθετες.

Κάποια λέξη που έχει φτιαχτεί από την “ένωση” δυο άλλων λέξεων τη χωρίζω και ελέγχω πώς γράφεται κάθε μία χωριστά. π.χ. ευτυχία – ευ+τύχη

Αν δεν ξέρω πώς γράφεται μια λέξη στην κατάληξή της, βρίσκω μια άλλη με την ίδια κατάληξη, προσέχοντας τον τονισμό.

Θυμάμαι και εφαρμόζω βασικούς κανόνες: Καταλήξεις ρημάτων /ουσιαστικών. Κλίση ρημάτων και ονομάτων.  Συμβουλεύομαι το βιβλίο της Γραμματικής!

Προσπαθώ να θυμάμαι “παραξενιές” των λέξεων: π.χ. περνώ – παίρνω, τρέφουμε – τρέφομαι. Η μορφή τους εξαρτάται από το νόημα ή τη σχέση που έχουν με τις άλλες λέξεις της πρότασης.

Θυμάμαι πως υπάρχουν λέξεις που ακούγονται “το ίδιο”, αλλά γράφονται διαφορετικά(ομώνυμα – παρώνυμα).

Τρίτο σκαλί

Χρησιμοποιώ το λεξικό της ελληνικής γλώσσας. Αν έχω σύνδεση στο διαδίκτυο μπορώ να το βρω εδώ!

Γράφω τη λέξη που θέλω. Αμέσως, μόλις δακτυλογραφήσω ένα κομμάτι της, εμφανίζονται λέξεις της ίδιας οικογένειας. Πατώντας «Βρες», μπορώ να διαβάσω τη σημασία της, την προέλευσή της, εκφράσεις που χρησιμοποιείται, παραδείγματα προτάσεων κ.ά.

Δίπλα στη λέξη που μόλις βρήκα υπάρχει ένας σύνδεσμός σαν αυτόν: Ο16Αν τον πατήσω, θα εμφανιστεί ένας κατάλογος λέξεων που κλίνονται με τον ίδιο τρόπο.

Το λεξικό μου προσφέρει και κάποιες έξυπνες δυνατότητες:

Δακτυλογραφώ για παράδειγμα: *βάλλω* (με αστερίσκους) και μου εμφανίζει όλες τις λέξεις που περιέχουν αυτές τις συλλαβές!
Δακτυλογραφώ πριν από μια λέξη το % και εμφανίζονται λέξεις που την περιέχουν στο τέλος.
Δακτυλογραφώ μετά από μια λέξη το % και εμφανίζονται λέξεις που την περιέχουν στην αρχή.

Με τον ίδιο τρόπο μπορώ να χρησιμοποιήσω και το λεξικό του σχολείου.

Ένας πολύ χρήσιμος πίνακας με παραδείγματα για τον τρόπο που κλίνονται οι λέξεις υπάρχει προς το τέλος του βιβλίου ή εδώ!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.