Για τον Α. Σαμαράκη

Υλικό που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί:

Βιντεοσκοπημένο υλικό από το αρχείο της ΕΡΤ. Δίνουμε στην αναζήτηση πάνω δεξιά: Σαμαράκης.

Παρουσίαση του Ξανθού Ιππότη στο τρίτο πρόγραμμα. Ενδιαφέρον έχει η συνέντευξη του Σαμαράκη στην αρχή.

Πρόσωπα και θέματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.

Λογοτεχνικό ανθολόγιο.

Όλοι γεννιόμαστε ελεύθεροι, από τον Μικρό Αναγνώστη.

Η Ιστορία του Νταβίντ, από τον Μικρό Αναγνώστη.

Επίκαιρο φωτογραφικό υλικό.

Το ποδήλατο (the bicycle) – Αλέξανδρος Γνωστόπουλος (ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΤΑΙΝΙΑ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ)

Έντυπα:

Συνοπτικές οδηγίες δημιουργικής γραφής.

Τα δικαιώματα του παιδιού στα βιβλία της γλώσσας του δημοτικού. Διπλωματική εργασία.

Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. (2014). Ανακαλύπτοντας τον Ελέφαντα. Οδηγός Εκπαιδευτικού με ενδεικτικές δραστηριότητες για υλοποίηση θεματικής ενότητας 3.3 Αποδοχή και διαχείριση της διαφορετικότητας και άλλων σχετικών Δεικτών Επιτυχίας. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων. Λευκωσία.

Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. (2012). Κοινωνική Μάθηση. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων. Λευκωσία: PRINTCOLTD.

Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. (2018). Ευχαριστώ που με σκέφτεσαι. Οδηγός Εκπαιδευτικού με ενδεικτικές δραστηριότητες για υλοποίηση θεματολογίας σχετικής με χρήση και κατάχρηση ουσιών εξάρτησης, για παιδιά ηλικίας 6-13 χρονών. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου. Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων. Λευκωσία.

101 ιδέες, με αναφορά και στη λογοτεχνία.

Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις για την Ανάπτυξη Κριτικής – Δημιουργικής Σκέψης για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Σύγχρονες Διδακτικές Προσεγγίσεις για την Ανάπτυξη Κριτικής – Δημιουργικής Σκέψης Δευτεροβάθμια.

Πόρφυρας, Ο ποιητής Α. Σαμαράκης και το λογοτεχνικό του ξεκίνημα.

Κουβεντιάζοντας με τον Α. Σαμαράκη.

Οδηγοί εκπαιδευτικού για τη λογοτεχνία. ΙΕΠ (1), (2), (3) – ΠΙ Κύπρου (1), (2).

Δημιουργική γραφή.

Διδακτικά εργαλεία για το μάθημα των ελληνικών.

Φιλοσοφώντας με παιδιά.

Έχω, έχεις δικαίωμα.

Πέντε χρόνια χωρίς τον φίλο των παιδιών όλου του κόσμου.

Πρόγραμμα “Συμβίωση“.

Φτου και βγαίνω.


Μια γενική πρόταση – σχέδιο βασισμένη στον σχεδιασμό της ιστοεξερεύνησης (WebQuest).

Με απασχολεί, με προβληματίζει… παίρνω θέση. 

Εισαγωγή 

Αν κάποιος παρακολουθήσει τις ειδήσεις από τον κόσμο θα δει πως υπάρχουν άνθρωποι που αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Άνθρωποι που κινδυνεύει ακόμη και η ζωή τους.
Κάποιοι συγκινούνται από αυτά που συμβαίνουν και αποφασίζουν να αναλάβουν δράση.
Σκοπός είναι να γνωρίσουμε την πορεία ενός έλληνα συγγραφέα, του Αντώνη Σαμαράκη, τι έκανε για βοηθήσει τους ανθρώπους και να συνεχίσουμε τον δρόμο του

Εργασία 

Θα γνωρίσουμε τον συγγραφέα και την εποχή που έζησε. Θα μάθουμε τι τον προβλημάτισε και πώς με τα έργα του βοήθησε να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που απασχολούσαν τον κόσμο. 

Διαδικασία 

(Ενδεικτικές δραστηριότητες εργασίας – προς τους μαθητές) 

Καταγράψτε τις ανάγκες του ανθρώπου και ταξινομήστε ανάλογα με τη σπουδαιότητα τους.
Ποιες είναι οι ανάγκες των παιδιών στο κόσμο σήμερα; Εργαστείτε με φωτογραφίες, κείμενα ειδήσεων, παρακολουθήστε βίντεο, παρατηρήστε αντικείμενα. 

Συζητήστε και αποτυπώστε τη γνώμη σας: Τι συμβαίνει; Γιατί; Τι θα συνέβαινε αν;
Διαβάστε τη βιογραφία του Αντώνη Σαμαράκη. 

Ετοιμάστε μια γραμμή με τα σημαντικά γεγονότα που συνέβησαν κατά την περίοδο που έζησε ο συγγραφέας.
Ετοιμάστε μια παράλληλη ιστορική γραμμή για τη ζωή του. Σημειώστε ημερομηνίες σημαντικές για το έργο του και τη δράση του. 

Διαλέξτε και διαβάστε κείμενα του.
Ακούστε /παρακολουθήστε δηλώσεις του.
Εργαστείτε με το υλικό – ακολουθούν ενδεικτικές προτάσεις. Ετοιμάστε έναν κατάλογο με τα προβλήματα που τον απασχόλησαν.
Συγκρίνετε με τις ανάγκες των ανθρώπων σήμερα.
Ετοιμάστε ένα κείμενο παρουσίασης του συγγραφέα, αρχίζοντας: Ο Αντώνης Σαμαράκης θεωρούσε… 

Συνεχίζουμε τον δρόμο του Α. Σαμαράκη.

Επιστρέψτε στο αρχικό υλικό και ετοιμάστε ένα κείμενο, ένα πόστερ, μια φωτοϊστορία, ένα ραδιοφωνικό μήνυμα, ένα δρώμενο κ.ά. 

Αξιολόγηση 

Κριτήρια μιας καλής εργασίας (ενδεικτικά)

Οργάνωση του υλικού.  Μπορούμε να κατανοήσουμε την παρουσίαση που επιλέξατε; Όσα παρουσιάζονται είναι σε σειρά και προκαλούν ενδιαφέρον; 

Περιεχόμενο.
Από την παρουσίαση μαθαίνουμε για τον συγγραφέα και τις ιδέες του. Παρουσιάζονται με πειστικό τρόπο;

Εμφάνιση – μορφή.
Υπάρχουν ταιριαστά κείμενα, εικόνες και σχέδια, σκηνές; 

Γλώσσα.
Δεν υπάρχουν λάθη στη σύνταξη των προτάσεων, τη γραμματική και την ορθογραφία. Έχουν επιλεγεί οι σωστές λέξεις.

Παρουσίαση.
Παρουσιάζετε την εργασία σας μιλώντας καθαρά, δίχως κομπιάσματα. Αποφεύγετε το διάβασμα κειμένων (από μέσα); 

Προτάσεις εργασίας 

Μια φανταστική συνομιλία μαζί του.
Παρουσίαση των χαρακτήρων ενός έργου του. Δραματοποίηση μιας σκηνής.
Φανταστική συμμετοχή στην ιστορία.
Δημιουργία κόμικ ενός κεφαλαίου από κάποιο βιβλίο του. Το ημερολόγιο ενός ήρωα.
Παρουσίαση ενός βιβλίου. 


Διδακτικές τεχνικές για τον εκπαιδευτικό 

Ανάλυση φωτογραφίας Εργασία με κείμενα Επεξεργασία και κατανόηση όρων Προσέγγιση αντικειμένων
Διεξαγωγή συζήτησης – Διατύπωση ερωτημάτων
Ιδεοθύελλα
Δημιουργία δομημένου χάρτη Τεχνικές δραματοποίησης